Om daglig hudpleje – Normalisering af hudens tilstand

Mangler din hud fugt og glød? Eller slår den ud i urenheder? Uanset din hudtype og dine udfordringer vil denne artikel guide dig til at forstå, hvorfor din hud reagerer, som den gør, og hvordan du på en sund måde kan forbedre din huds tilstand.

Hudplejerutine er tit nedprioriteret eller tilrettelagt efter, hvad man tror, ens hudtype og hudtilstand er. Din hudtype er som udgangspunkt bestemt ved fødslen, så den er fast. Oplever du udfordringer med din hud, må du først og fremmest arbejde med at normalisere hudtilstanden.
Valg af forkerte produkter resulterer ofte i en fejlbehandlet tilstand. Huden kan pga. forkerte produkter opleves tør og fedtet, og der kan opstå rødme samt øget mængde af tilstopninger enkeltvis eller samtidigt.

Måske er din hudpleje valgt på baggrund af netop disse problematikker, og du vil derfor ofte forsøge at fortsætte brugen af de valgte produkter i håb om at tilstanden snart udbedres. For mange følger filosofien om, at produkter der svider, dybderenser og udtørrer er vejen frem, når det gælder om at fjerne fedt og urenheder. Typisk anvendes ingredienser som salicylsyre (BHA), sodium laureth sulfate (SLS) og udtørrende alkoholer som ethanol og isopropanol. Produkter med disse ingredienser har dog kun en kortvarig virkning, hvorefter den oprindelige hudproblematik oftest forværres. Derfor er det vigtigt, at du bruger produkter med de rigtige ingredienser.

Herunder giver vi et indblik i, hvad det faktisk er der sker med din hud, hvis dine produkter indeholder de forkerte ingrdienser. Derudover deler vi en række specifikke tips til, hvordan du simpelt kan normalisere din hudtilstand, uden at det skal koste en formue.

Hudens beskyttende barriere (lipidbarrieren) bliver svækket, når du affedter og udtørrer huden. Barrieren er svagt sur og består af talg (fedt), bakterier og sved. Denne flora sørger for at beskytte huden mod skadelige mikroorganismer samt udtørring. En svækket lipidbarriere kan foruden ovenstående problematikker medføre øget sensibilitet, blodsprængninger, linjer og rynker. Opretholdelse af din lipidbarriere er altså særdeles vigtig.
Hvis du renser din hud med sæbe (sulfat), som har højere pH-værdi end hudens egen (4,9-5,5), eller hvis du afrenser huden med en tonic med (fedtopløselig) alkohol, affedtes huden. Dette giver et umiddelbart matteret resultat, men snart vil du igen opleve, at T-zonen fedter op, oftest værre end før. Huden forsøger at opretholde sin beskyttelse og øger derfor produktionen af talg. Jo mere huden udtørres, jo mere vil den derfor skinne.
Når huden udtørres og samtidig danner mere talg, kan det føre til tilstopninger og bumser. Den svækkede lipidbarriere betyder en øget mængde skadelige bakterier i huden, som i et iltfattigt og talgrigt miljø får gode vækstbetingelser. Dermed kan ømme, betændte og pusfyldte urenheder opstå.

For at normalisere hudtilstanden bør du indarbejde understående retningslinjer i din hudplejerutine.

3 simple trin for et bedre resultat 

  1. Genopbyg lipidbarierren
    Brug et ikke udtørrende renseprodukt og gerne et med fugtgivende og lipidopbyggende ingredienser, som glycerin, sheasmør, vegetabilske olier og mælkesyre (lactic acid). En god tommelfingerregel er altid at undgå renseprodukter designet til fedtet og uren hud.
    Olie og fedt opløser fedtopløselige affaldsstoffer uden at udtørre. Derfor kan man f.eks. fjerne vandafvisende make-up med produkter baseret på olie. Denne type rens vil altså også rense porerne, samtidig med at den nærer og opbygger huden.
  1. Peeling
    For at fjerne de døde hudceller og affaldsstoffer, der ligger på hudens overflade, er det vigtigt, at du peeler din hud. Med en peeling kan huden også lettere indoptage næring fra de ingredienser, der findes i produkterne, som du efterfølgende bruger til at behandle huden. Dog er der et par forholdsregler, du skal kende, for at opnå det ønskede resultat, når det drejer sig om peeling.

For at undgå at kroppens forsvar skal bruge unødige kræfter på at reparere smårifter efter en grov peeling, er det anbefalelsesværdigt at peele mildt, men dagligt. En muslin cloth eller vaskeklud til at fjerne den daglige rens med, er en nem og effektiv måde at peele huden på. Her kan det også anbefales at bruge lidt ekstra tid på at arbejde med kluden i små blide cirkulære bevægelser. Er du mere til ugentlig peeling, eller ønsker du blot at peele inden brug af maske, er en klassisk kornpeeling med afrundede korn eller frugtsyre (AHA) 1-2 gange om ugen et alternativ.

  1. Giv huden næring
    En småmolekylær olie, såsom hybenkerneolie, jojobaolie, arganolie eller abrikoskerneolie giver en hjælpende hånd til opbygningen af lipidbarrieren og huden generelt. Da disse olier er små i molekylestrukturen, kan de trænge ned i huden, og man behøver ikke frygte et fedtet resultat. Det anbefales at bruge 1-4 dråber under sin dagcreme. Disse olier har ofte antioxiderende effekt og regenererende egenskaber, hvilket gør underværker for hvilken som helst hud. Dagcreme efter olie er altafgørende. En olie fugtgiver ikke, men beskytter mod fugttab og tilfører huden næring. Er din hud som udgangspunkt tør, vil en olie altså ikke være nok. En dagcreme med ingredienser som glycerin, hyaluronsyre (sodium hyaluronate), E-vitamin og mælkesyre (lactic acid) er værd at gå efter.

Afsluttende er det vigtigt at tilføje ”tålmodighed”. Huden tilpasser sig udfordringer kontinuerligt og skal have tid til at normalisere sig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *